Pædagogisk grundlag

• Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”

I Kongerslev Hurlumhejhus ønsker vi at skabe et trygt miljø for børn, forældre og personale, hvor ærlighed, åbenhed og gensidig respekt er i centrum.

Personalet lægger meget vægt på at være nærværende, lyttende og rummelige med stor respekt for de enkelte børns forskelligheder.

Vi ønsker at give børnene muligheder for individuel udvikling gennem forskelligartede oplevelser og udfordringer.

Det pædagogiske arbejde og børns læring og læreprocesser er andet og mere end pædagogiske aktiviteter. Børnene erfarer og lærer, tilegner og skaber sig erfaringer og viden om verden, og om sig selv, og om relationer og fællesskaber og samarbejder med andre mennesker. Børnene udvikler eksempelvis personlige, motoriske og sproglige kompetencer i alle de kontekster, de indgår i, i løbet af dagen.

Livs- og læringsmiljø kan inddeles i 3 rum:

• De pædagogiske aktiviteter
  • De pædagogiske rutiner
  • Leg og børnekultur

Hen over dagen / ugen / måneden / året vil der være en vekselvirkning i de ”3 rum”, hvor vi i høj grad følger årstidernes skiften.

Der foregår pædagogik og læring i garderober, ved de daglige måltider, på badeværelset når børnene skal vaske hænder, have skiftet ble, gøres putteklare eller skal på toilettet.

De pædagogiske rutiner er særdeles betydningsfulde, idet de er daglige, tilbagevendende og spredt ud over dagen. Det er meningsfuldt for børnene at være med og blive inddraget i og være aktører og deltagere i de daglige pædagogiske rutiner – børnene har brug for at og profiterer af at blive taget i brug og deltage aktivt i og bidrage til det fælles daglige liv, og de opgaver der skal løses.