Mad og måltider

Morgenmad

De børn, som ikke har fået morgenmad hjemmefra, kan spise morgenmad i Børnehaven.

Morgenmad serveres i køkkenet ved Mariehønsene hver dag mellem 6,15 og 7,30.

Til morgenmad tilbydes cornflakes, havregryn, rugbrød, ost og mælk. (Hvis Jeres barn skal have noget andet til morgenmad, skal det spises hjemme).

Cirka 8:00 åbner vi en stue mere eller går på legepladsen.

Formiddagsmad

Vi serverer frugt og eventuelt brød hver formiddag ca. 9,00-9,30. frugten anrettes i mundrette stykker på fade.

Frokost

Medbragte madpakker / maddag serveres hver dag 11,15.  Det er forældrenes ansvar at madpakkerne er sunde og mættende. En indbydende madpakke med forskellige farver stimulerer børnenes sanser og giver gode dufte- og smagsoplevelser. Det er en sprogstimulation at få noget med til at gnave i, da det styrker muskulaturen omkring munden.

Når børnehaven laver mad, vil der altid være alternativ mad (brød med pålæg), hvis menuen ikke helt passer det enkelte barn.

Madpakken må gerne indeholde små overraskelser, det bør dog ikke have karakter af slik.

Eftermiddagsmad

Vi serverer frugt og brød hver dag 14:00-14:30.

Hvis børnene har gemt mad i madkassen, kan den frit spises om eftermiddagen.

Brød- og frugtordning i Kongerslev Hurlumhejhus

Vi har en brødordning, hvor forældrene på skift har brød med til gruppen ca. 1 gang hver måned. Dette brød tilbyder vi børnene hver eftermiddag sammen med frugten. Forældrene skriver sig på en liste i barnets gruppe, hvorefter man medbringer brød – vi har mulighed for at opbevare brødet i fryseren. Forældrene afgør selv, om det skal være hjemmebagt eller købt brød, men vi henstiller til, at det medbragte brød er så sundt som muligt.

Vi har frugtordning, hvor Kongerslev Hurlumhejhus tilbyder Frugt hver formiddag og eftermiddag. Dette tilbud er en ekstra ydelse, som I kan tilmelde jer. Der opkræves 75 kroner om måneden (= 82 kr. i 11 måneder), og det sker over forældrebetalingen fra kommunen. Der ydes hel eller delvis friplads til ordningen.

Det er selvfølgeligt frivilligt, om man vil købe denne ekstra ydelse, men alle børn er tilmeldt. Ønsker man ikke, at ens barn deltager i Hurlumhejhusets frugtordning, skal I selv medbringe frugt hver dag.